Pilates

PilatesPilates is ontwikkeld door de legendarische Joseph Pilates. Het is een oefenmethode voor het gehele lichaam. In de methode wordt gewerkt naar het vinden van de ultieme balans tussen mind en body en de samenhang tussen kracht, souplesse en controle.

Het centrum van kracht (Powerhouse), oftewel de buikspieren, rugspieren, binnenkant dijbeen en bilspieren, is het punt van waaruit alle oefeningen worden opgebouwd. Het resulteert in een krachtig, soepel lichaam en gestroomlijnde spieren (geen bulk, massa), een goede houding en een groot bewustzijn van je lichaam.

Voor wie is de Pilates Methode?

Pilates1604 Pilates1603 Pilates1602 Pilates is toegankelijk voor iedereen of ze nu jong of oud zijn, topatleet of niet. Een ieder die bewust met zijn lichaam wil omgaan, zijn of haar spieren in balans wil brengen, zijn of haar houding wil verbeteren en zichzelf fitter wil gaan voelen. Het is een doeltreffend hulpmiddel om preventief te werken, maar kan als revalidatie worden gebruikt, na het beëindigen van reguliere behandelmethoden.

Het trainingsresultaat

  • Een sterk, slank en lang lichaam
  • Verbeteren en beheersen van lichaam, ongeacht de huidige conditie
  • Voorkomen van of snellere genezing van blessures 
  • Revalideren van een operatie of blessure
  • Uitdaging in de sportroutine
  • Pilates is een ideaal alternatief voor ieder die conventionele training niet aankan vanwege bijvoorbeeld hoge bloeddruk, diabetes, osteoporosis, scoliosis, carpal tunnel syndroom, zwaarlijvigheid, chronische rugklachten, etc.

De methode gebruikt zes elementen te weten:

Concentratie:

Met volle aandacht, concentratie en toewijding trainen om de maximale waarde en resultaat van elke oefening te kunnen krijgen.

Centreren:Pilates1601

De concentratie fysiek naar het centrum van het lichaam brengen en met de juiste energie de oefeningen aansturen vanuit het centrum van kracht, oftewel vanuit de ‘Powerhouse’.

Controle:

Iedere Pilates oefening  moet gecontroleerd uitgevoerd worden en elk lichaamsdeel heeft een eigen functie.

Precisie:

In pilates word het bewustzijn in elke beweging vastgehouden. Er is een exacte placering van de gewrichten ten opzichte van elkaar met de juiste balans tussen alle spieren als een geheel.

Vloeiende bewegingen:

in de training worden de oefeningen op een vloeiende manier aaneengeschakeld. De souplesse en gratie van de bewegingen zorgen voor energie die moeiteloos door het lichaam stroomt.

Ademhaling:

Joseph Pilates legde veel nadruk op correcte ademhaling om zo de longcapaciteit te vergroten en het re integreren in de oefeningen.

(30)