Het rkgv-jubileumcircuit

Toen jullie voorzitter nog gymmeester was op school zette hij regelmatig in de gymzaal een aantal stations op, waar de leerlingen allerlei oefeningen konden doen om te kijken of ze beter/sneller/sterker/behendiger waren geworden, een zogenaamd ‘testcircuit’. Dit deden we dan een aantal keren per (school)jaar, zodat je de scores kunt vergelijken. Het circuit zag er zo uit als je in de foto’s kunt zien en ‘testte’ onder andere je been-, arm- en rompspieren, maar ook wat snelheid, coördinatie en behendigheid.

rkgv Jubileumcircuit

Naam en nummerBeschrijvingStartpositieeindpositie
12. SprintenSprinten van de ene zijlijn naar de andere. Elke voet achter de lijn= 1 punt.gymzaalbreedteMet dank aan de 'fotomodellen'.
de_fotomodellen
01. WendsprongHeen en weer springen over de kastdelen elke keer 2 voeten op de vloer is 1 puntwendsprong1wendsprong2
02. BalwerpenVanuit de hoepel de basketbal in de cirkel werpen. Cirkel geraakt= 1 puntwerpen1werpen2
03. DiepspringenDe bank oplopen, wandrek aantikken, 1/2 draai, afspringen, naar opstappunt=2 puntenbankloopstartbankloopafsprongbankloop2
04. Armen-, rugspierenIn ligsteun handen op de bank. Afstappen, handen op de grond = 1 puntstepup1stepup2
05. Rug-, armspierenHanden op elkaar aan een kant van de bal. Handen over de bal heen tillen en op de mat aan de andere kant=1 puntrugspier1rugspier2
06. Rug-, buikspierenRugligging handen aan de onderste sport. Met de voeten het wandrek aantikken = 1 puntruglig1ruglig2
07. SprongkrachtRingen stoklengte boven hoofd. Ring aantikken/zo hoog mogelijk springen= 1 punt
sprongracht-1-m
sprongkracht1sprongkracht2
08. Basketbaldribblebanklengte dribbelen = 1 puntdribbel1dribbel2
09. Romp-, armspierenBal boven het hoofd grond aantikken en tussen de voeten=2 puntenbuikspier1buikspier2
10. HurksprongenGehurkt starten, springen tot ligsteun en terug=2 puntenhurksprong1hurksprong2
11. HoogwendenOver de bank wenden, elke keer twee voeten op de grond= 1 puntbankwend2
Een 'testcircuit' dat eenvoudig in de gymzaal is uit te voeren en gemakkelijk te 'scoren'. Opbouwen is redelijk eenvoudig. Als de paren klaar staan: 1 minuut werken terwijl de ander telt; wisselen van functie (weer 1 minuut aangeven); scores noteren en opschuiven naar het volgende station. De scores mag je doorgeven om op de website te publiceren. We maken hier dan een aparte pagina voor aan zodat je ook met anderen dan de kinderen van je eigen uur kunt vergelijken.

Downloaden (PDF, 80KB)

(0)